13 November 2011

kemboja !

assalammualaikum ~
  sorie sb lame jgx x update blog nie kn . so , skunx nie aku nk story . 7-9 .11.2011 yg lalu aku n family sambut raye haji kt  KEMBOJA. sebelum nk pegi . aku memg dh excited gila la kn sb aku nk sgt tahu kehidupan mereka kt sne . okay . aku gerak dari mesia kul 7 tp disebabkn kapal terbang enjin rosak . so , flight kul 9 . lame kne tngu time tu . sbr je la . hehe . so , aku smpi kt kemboja dlm kul 10 lbh . perjalanan 1 jam lebih jep . then , sampai jep kemboja terus pegi masjid pasir  .sampai jep aku kt sane . aku terus terdiam . lihat rumah mereka . rumah dyorg pun cantik lg reban ayam kite dri umah dyorg . ade yg tinggal kt dlm sampan jep . 






nampak kan ade makcik yg jalan tu ? hurm . ade berani nk lalu kt situ ? aku sendiri x berani . dgn air sungai tu dlm . mase aku snap pic . bdx2 yg ade kt situ suke sgt2 . then , aku saje2 nk snap pic dyorg kn . ke mane aku pegi dyorg ikut jep . 







haha . then , hari seterus nye g kampung org islam yg len . tp yg nie hidup dyorg lbh okay sikit berbanding yg ats tadi tu . hehe , kanak2 kt sane bkn men hepy lg ble dpt duet . org tua jgx mcm tu . kesian aku tgk dyorg . air mate aku menitis sb terlalu naif sgt hidup dyorg .






then , pegi kt kampung seberang sungai pulakk naik sampan . kt sane yg special nye . siap ade kedai terapung , stesen minyak terapung . 





haha . cm ne ? hebat x ? bg aku negara kemboja hebat walaupun hidup mereka cm tu . yg sedih nye org islam kt sne hanye 1% saje . yg len sume budha . nie adalah kenangan terindah dlm hidup aku  . insyaallah . jika diizinkn oleh allah S.W.T  aku ingin jejak kaki lg negara kemboja . byee ~

p/s : buat sume pembaca . lebih baik kite bersyukur dgn ape yg kita ade skunx kerana org kemboja x dpt rase ape yg kita rasai skunx nie . hidup dyorg kais pagi , makan pagi , kais ptg mkn ptg . aku ingin lg jejak kaki ke bumi kemboja . sorie x dpt ltk pic byk . internet wt hal .

pesanan wat adik2 ku :  wahai adik2 ku yg berada di sane . tabah kn aty hadapi hidup ini . insyaallah akak akn selalu doa kn adik2 sume berjaye dlm hidup ini . semoga kite jumpe lg wahai adik2 ku ~

 

No comments:

Post a Comment